دستکش های پزشکی, مجله مجیک طب

انواع دستکش های پزشکی

دستکش های پزشکی

انواع دستکش های پزشکی


 

انواع دستکش های پزشکی

دستکش های زیادی در صنعت پزشکی وجود دارد که هرکدام از آنها ویژگی مخصوص به خود را دارند.
ما در این مقاله میخواهیم به بررسی لاتکس ، وینیل و نیتریل بپردازیم و به شما عزیزان بهترین راهنمایی را ارائه بدیم.

 

دستکش لاتکس

در حقیقت لاتکس از  hevea brasiliensis که به درخت لاستیکی هم معروف است،گرفته میشود.

این دستکش در دو مدل :   ۱) با پودر POWDERED  ۲) بدون پودر POWDER-FREE

تولید و در بازار به فروش میرسد.

در استفاده از این مدل دستکش ها ، امکان واکنش های آلرژیک وجود دارد اما باز هم بسیار پر مصرف هستند. این دستکش ها به دلیل انعطاف پذیری و استحکام بالای شان بیشتر در محیط های صنعتی ، درمانی ، آزمایشگاهی و معایناتی که نیازمند کار دقیق و بهداشتی با دست است مناسب می باشد . و این امکان را به فرد میدهد که بتواند همه چیز را به راحتی لمس نماید.

همان طور که گفته شد استفاده از این دستکش ها ، حساسیت های خفیفی همچون :

خشکی پوست ، خارش ، سوزش ، و قرمزی پوست آن هم در استفاده ی مداوم از این نوع دستکش دیده میشود.

اگر بخواهیم ویژگی های مهم دستکش های لاتکس را صرفا نام ببریم ، باید بگوییم : آن ها همچون پوست دوم عمل میکنند و برای استفاده طولانی مدت مناسب می باشند. مقرون به صرفه هستند و نیز در شرایط و موقعیت هایی که خطر زیاد میباشد ، همچون مواد ضدعفونی کاربرد دارند. این دستکش ها در برابر  مواد شیمیایی هم مقاومت لازمه را دارند و عمر مفید طولانی مدتی را دارا هستند.

 

دستکش های نیتریل

دستکش های نیتریل به دلیل آنکه از لاستیک های مصنوعی تولید میشوند ، مقاومت بیشتری را نسبت به دستکش های لاتکس دارند و انعطاف پذیرتر هم میباشند. این دستکش ها از ترکیبات ضد آلرژی ساخته میشوند و حتی برای کسانی که آلرژی هم دارند ، بسیار مناسب خواهند بود. و این دستکش ها نسبت دستکش های لاتکس و حتی وینیل عمر مفید تری دارند.

به طور کلی نیتریل ها از جنس پلیمر سه گانه مصنوعی ( اکریل و نیتریل و بوتادین ) که از طریق لاستیک یکبار ولکانیزه شده ( فرآیند پخت لاستیک) بدست می آید. همانطور که گفته شد دستکش های نیتریل بسیار منعطف و در کار با مواد شیمیایی و پارگی مقاوم تر هستند.

از این دستکش ها در انواع آزمایشگاه ها و آشپزخانه ها و بیمارستان ها و مراکز درمانی مورد استفاده قرار میگیرد و به نوعی جایگزین کامل دستکش های لاتکس شده اند . البته قابل ذکر است که این دستکش ها هم باید توسط سازمان غذا و دارو بررسی شود و دوام و استاندارد بودن آن تایید شود.

 

ویژگی های مهم دستکش های نیتریل 

  • فاقد لاتکس هستند
  • در برابر سوراخ شدن و پارگی مقاوم هستند
  • ضد حساسیت هستند
  • برای استفاده طولانی مدت مناسب هستند
  • برای ضدعفونی کردن و کار با مواد شیمیایی مقاوم و مناسب هستند
  • عمر مفید طولانی تر نسبت به بقیه دستکش ها

 

 

دستکش وینیل

دستکش های وینیل از ماده ی مصنوعی به نام پلی وینیل کلرات تولید میشوند. این دستکش ها با اینکه مقاومت بالایی ندارند اما بسیار مرقون به صرفه هستند. و در ترکیبات آن از ماده plasticizers استفاده شده است که قابلیت کشسانی آن را نسبت به بقیه دستکش ها بسیار افزایش داده است. اما مانند دستکش های لاتکس نیستند و جذب دست نمیشوند و در واقع وینیل ها نوع گشاد و ضخیم تر دستکش های لاتکس هستند. دستکش های وینیل برای استفاده های عمومی و فعالیت هایی که نیاز به دقت لمسی در کار وجود ندارد، مانند تمیزکاری ، نقاشی ، کاشیکاری و مونتاژکاری و آشپزی و حتی گزینه مناسبی برای قالبگیری دندانپزشکی بسیار مناسب و کاربردی هستند.

 

ویژگی های دستکش های وینیل

  • فاقد لاتکس هستند
  • عدم جذب کامل به دست
  • برای استفاده کوتاه مدت مناسب است
  • برای کار با مواد کم خطر و فعالیت های روزانه مناسب است
  • به صرفه و مقرون به صرفه است

 

چرا از بین دستکش های پزشکی نیتریل ، از دستکش وینیل و لاتکس مناسب تر است؟

اگر از میان دستکش های موجود بخواهیم انتخاب کنیم،به این نتیجه میرسیم که دستکش های نیتریل میتوانند بهترین گزینه باشند. زیرا این دستکش ها انتخاب مناسب برای افرادی است که به دستکش های لاتکس حساسیت دارند. این دستکش ها از همه نظر شامل : مقاوم بودن در برابر واکنش های شیمیایی و سوراخ شدن و پارگی ، راحتی ، منعطف بودن ، کشسانی و ضخامت برتری به وضوح بیشتری را نسبت به لاتکس و وینیل دارند.

یک فکر در مورد “انواع دستکش های پزشکی

  1. علیرضا گفت:

    بسیار عالی بود
    امیدوارم با انرژی و قدرت به کارتون ادامه بدین
    شما لایق بهترین هایین

    1. Alireza_Navid گفت:

      🌹🙏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *